Philip Catherine
Belgie
Philip Catherine stojí v popředí evropské jazzové scény od šedesátých let.
Spolupracoval s Pork Pie, Chetem Bakerem, Larry Coryellem, Tomem Harrellem,
NHOP, Stéphanem Grappellim, máme-li jmenovat alespoň některé umělce. Catherinův
unikátní přístup, jeho zvláštní sound a odevzdanost hudbě měly velký vliv
na řadu dalších hudebníků.
Všechny recenze v tisku se shodují v obdivu, píše se např.:
"Největším žijícím jazzovým kytaristou je Philip Catherine" ('Het Parool'
po koncertu na Heineken Jazz Festivalu 1992)
"Velký kytarista (nebo velký pianista, sasofonista) nemusí být nutně velkým hudebníkem. Philip Catherine je velký kytarista a velký hudebník"
(MC Portugal,
Festival Porto 93)
Philip Catherine se narodil v roce 1942 v Londýně anglické matce a belgickému
otci. Pochází z hudební rodiny, dědeček hrál první housle v Londýnském
symfonickém orchestru. Hudebně se rozvíjel od dětství. Ve čtrnácti objevil
Brassense a Django Reinhardta a okamžitě si koupil první kytaru. Začal
poslouchat všechny velké jazzmany té doby a velmi brzy měl příležitost se s nimi
setkat. Často je také doprovázel, když hráli v Belgii, kam se rodina
odstěhovala.
V osmnácti cestoval po Evropě s Lou Bennettem a zároveň začal studovat ekonomii
na univerzitě v Louvainu. Po absolvování vojenské služby v roce 1971 měl to
štěstí, že Jean-Luc Ponty právě hledal kytaristu a přizval Catherina do svého
kvintetu. Philip se zná velmi dobře se třemi generacemi houslistů - Stephanem
Grappellim, Pontym a Lockwoodem - a ke každému z nich má blízký vztah.
V letech 1974-75 vydal Catherine své první nahrávky pod názvy "September
Man" a "Guitars". Milovníci jazzu tak objevili nejen brilantního kytaristu, ale
také talentovaného skladatele. Skladby jako "Homecomings" a "Nairam" se staly
slavnými.
Philip Catherine vystupoval v nejprestižnějších koncertních sálech, od Berlínské
filharmonie po Carnegie Hall, ocitl se na pódiu Cencertgebow v Amsterodamu,
v Olympii a Pleyelově koncertní síni v Paříži, v Palais des Beaux-Arts
v Bruselu, ale pořád rád hraje čas od času v jazzových klubech kvůli milé
atmosféře a bližšímu kontaktu s publikem.
Kromě vystupování s vlastními kapelami doprovázel jazzové giganty, byli mezi
nimi Charlie Mingus, Benny Goodman, Toots Thielemans, Stephane Grappelli, Dexter
Gordon a především Chet Baker.
Philip Catherine dostal mnoho různých cen, např. "The most promising Duo, Record
Jazz Award Winners" (USA '77) a "Umělec roku" ('78 Deutsche Phono Akademie)
za svou duovou nahrávku s Larry Coryellem. V roce 1988 dostal cenu "Saxe"
za album "Transparence". V roce 1990 získal spolu se Stanem Getzem cenu "Bird"
na North Sea Festivalu, v roce 1991 následovala cena "Django D'Or" a v roce 1998
dostal v Paříži tutéž cenu a titul "Nejlepší evropský jazzový hudebník".
V roce 1990 dalo setkání s velkým trumpetistou Tomem Harrellem vzniknout nápadu
zformovat trio bez bicích, jen s kontrabasem Heina van de Geyna. Tři alba, která
vzešla z této spolupráce, jsou "I Remember You" a "Moods", díl I a II.
V roce 1997 navázal Catherine spolupráci s Dreyfus Records. Jeho první album
na této značce nese prostý název "Live" a je to první živá nahrávka v jeho
kariéře. Byla vydána v září 1997 a hrají na ní pianista Bert Van den Brink,
kontrabasista Hein Van de Geyn a bubeník Hans Van Oosterhout. Po celém světě
bylo toto album tiskem vřele přivítáno ("nejlepší album roku" Jazz NU, čtyři
a půl hvězdičky v Down Beatu atd.)
Dalším albem bylo "Guitar Groove" (říjen '98) s dvanácti skvělými vlatními
kompozicemi. Hrají zde Jim Beard na piano a klávesy, Alphonso Johnson
na kontrabas a Rodney Holmes na bicí. Album mělo velký úspěch, když bylo v USA
vysíláno rozhlasem, což je pro evropské nahrávky nezvyklé. Dostalo se dokonce
mezi prvních dvacet v Gavin Jazz Chart.
Philip Catherine
Belgium
Biography
Philip Catherine has been on the forefront of the European jazz scene since the
sixties. His work with Pork Pie, his collaboration with Chet Baker, Larry
Coryell, Tom Harrell, NHOP, Stéphane Grappelli, to name but a few, his unique
approach and sound, his dedication to music have been important and influential.
All press reviews are unanimous. To give a few examples:
"The greatest living jazz guitarist is Philip Catherine" ('Het Parool' after
his concert at the Heineken Jazz Festival 92), or:
"A great guitarist (or a great pianist or saxophonist) is not neccesarily a great musician. Philip Catherine is a great guitarist, and a great musician."
('MC' Portugal, festival Porto 93).
Philip Catherine was born in London in 1942 of an English mother and Belgian
father. Being from a musical family (his grandfather was first violin with the
London Symphony Orchestra), he developed a musical ear from an early age. At 14
he discovered Brassens and Django Reinhardt and immediately bought his first
guitar. He started listening to all the great jazzmen of the period, and very
soon he had the opportunity to meet them, and often accompanied them when they
played in Belgium, where his family had moved to by then.
At the age of 18 he toured Europe with Lou Bennett, and at the same time started
his studies in economics at the University of Louvain. When he finished his
military service in 1971, it so happened that Jean-Luc Ponty was just looking
for a guitarist, and Philip joined the quintet. Philip got on very well with
three generations of violinists - Stephane Grappelli, Ponty and Lockwood - and
has kept on a special relationship with each one.
In 1974-75 he made his first records under his name, "September Man" and
"Guitars". Jazz amateurs the world over discovered not only a brilliant
guitarist, but also a talented composer. Themes like "Homecomings" and "Nairam"
have become famous.
Philip Catherine has played in the most prestigious concert halls, from the
Berlin Philharmonic to the Carnegie Hall, from the Concertgebouw in Amsterdam to
the Olympia and Salle Pleyel in Paris and the Palais des Beaux-Arts of Brussels,
but still loves to play in jazzclubs from time to time, because of the warm
atmosphere and more direct communication with the audience.
Besides touring with his own bands, he has accompanied the giants of Jazz, such
as Charlie Mingus, Benny Goodman, Toots Thielemans, Stephane Grappelli, Dexter
Gordon, and above all, Chet Baker.
Philip Catherine has received many awards, among others "The most promising Duo,
Record Jazz Award Winners" (U.S.A. '77), and "Artists of the Year" ('78 Deutsche
Phono Akademie) for his duo recordings with Larry Coryell. The "Saxe" prize in
'88, unanimously awarded by the press for his album "Transparence".
In july '90 he received the "BIRD" prize, together with Stan Getz, at the North
Sea Festival, and in '91 the "Django d'Or" of the Sabam.
In June '98 he received the "Django D'Or" in Paris for 'Best European Jazz
Artist".
In '90 his meeting with the great trumpet player Tom Harrell gave rise to the
idea of forming a trio without drums, with on double bass Hein Van de Geyn. The
three recordings that resulted from this collaboration are "I Remember You" and
"Moods" vol. I & II.
In 97' Philip Catherine signed with Dreyfus Records. His first album on this
label - simply called "Live" (being the very first 'live' recording of his
career) - was released in September 97, and features pianist Bert Van den Brink,
bassist Hein van de Geyn and drummer Hans van Oosterhout. The album has been
highly acclaimed by the international press ("best album of the year" in Jazz
Nu, 4 1/2 star in Down Beat, etc...).
It was followed by the album "Guitar Groove" (october '98), with twelve superb
compositions by Philip and a beautiful rendering of Stardust. It features Jim
Beard on piano and keyboards, Alphonso Johnson on bass and Rodney Holmes on
drums. The album got impressive radio airplay in the USA and - very exceptional
for a european jazz cd - it even broke the top 20 of the Gavin Jazz Chart.
Philip Catherine - Discography
as a leader:
- SEPTEMBER MAN ('75) Atlantic 40 562
- GUITARS ('75) Atlantic 50 193
- BABEL (80) Electra 52 244
- END OF AUGUST ('82) WeA K 58 450
- TRANSPARENCE ('86) Inakustik 8701CD
- SEPTEMBER SKY ('88) September 5106CD
- OSCAR ('88) Igloo 060CD
- I REMEMBER YOU ('90) Criss Cross 1048CD
- MOODS, vol.I ('92) Criss Cross 1060CD
- MOODS, vol.II Criss Cross 1061CD
- Philip Catherine Quartet "LIVE" (97) Dreyfus Jazz FDM 36587
- GUITAR GROOVE" (98) Dreyfus Jazz FDM 36599
and with:
Chet BAKER: "Baker / Catherine / Rassinfosse" Igloo 034CD
"Chet's Choice" Criss Cross 1016 CD
"Strollin" Enja 5005CD
"In Bologna, Live" Dreyfus 191 133-2
Stéphane GRAPPELLI: "Young Django" MPS 15510
"Live 1992" Birdology 517392-2
"Grappelli/Ponty/Catherine" America 6139
Larry CORYELL: "Twin House" Atlantic 50 342
"Splendid" Electra 52 986
N. H. O. PEDERSEN: "The Viking" Pablo 2310 894
"Art of the Duo" Enja8016-2
Dexter GORDON: "Something Different" Steeple Chase Scs 1136
Charlie MINGUS: "Three or Four Shades of Blue" Atlantic SD 1700
Charlie MARIANO / Jasper Van't Hof : "Sleep my Love" Contemp LC 6055CD
MARIANO / Van't Hof / Don ALIAS: "Operanoia" ('96) Intuition 3158 2
Didier LOCKWOOD / Chr. ESCOUDE : "Trio" JMS 031
Carla BLEY / Mike MANTLER : More Movies" Watt 10A/1A
Michaël GIBBS "The Only Chrome Waterfall Orch" Bronze BR 2012
Barney WILEN / Palle DANIELSSON : "Sanctuary" IDA 029CD
Jacques PELZER "Tribute to the Band Box" Igloo 106
and many others ....