english version
seznam interpretů / artist index
fotografie

Karandila

Gypsy Brass Orchestra (Bulharsko)

Desetičlenná dechová kapela Karandila hraje tradiční i moderní romské rytmy, expresivně vyjadřuje orientální tradice.
V její hudbě, která má vždy sladce nahořklou příchuť, se prolínají radost s tragikou.
Tento dechový orchestr hraje především vlastní skladby, zejména svatební. Písně beze slov evokují také cestování, krajinu, barevný obraz svérázné melancholie. Je v nich obsažena emotivní poezie nomádů, členové kapely jí dosahují ohromnou virtuozitou a nespoutaností hudebního projevu.
V létě 2000 pořádal orchestr turné v Itálii s Goranem Bregovicem. Nyní působí v produkci Ivo Papasova.
Ohlasy v tisku:
Karandila je svatební kapela s dlouhou tradicí. Hraje živěji a víc jazzově než ostatní tradiční skupiny. Rytmická složka připomíná poněkud jazz z New Orleansu. Při poslechu této balkánské muziky si pomyslíte, že jazz nevznikl v Americe, ale na balkánských svatbách.

ALIGN=RIGHT>Günther Huesmann


"Prošli jsme už mnohými cestami a někdy jsme dokonce potkali dobré lidi."
Tento smutný refrén "Djelem Djelem", neoficiální romské hymny, dokazuje staletí útlaku a pronásledování. Ale když Michailov Ticheliev, hlava dechového orchestru Karandila, začne hrát na trubku, mohli byste uvěřit, že píseň vznikla na Bourbon Street v New Orleansu.
Svět se sjednocuje, i v hudbě. Karandila, původně orchestr hrající na svatbách, byl rozhodně nejfolklorističtější kapelou na festivalu "Jazz Across the Border" v Berlíně. Přesto je některé frázování převzato z jazzu. Desetičlenný orchestr má koncertní zkušenosti, skvěle produkovaný CD s titulem "Stories of the Survival" právě vyšel. Na pódiu však problémy etnické menšiny ustupují do pozadí, převažuje čistá radost ze života. Karandila hraje hlavně hudbu svatebních veselic, a ta uvádí publikum do totálního vytržení.
Termín "balkánské blues" je pravdivý. Vyjadřuje nesmírný temperament s melancholickými podtóny. Muzikanti báječně improvizují, je to ohňostroj rychlýh běhů.

ALIGN=RIGHT>Uwe Sauerwein/Berliner Morgenpost


Karandila

Gypsy Brass Orchestra (Bulgaria)

With brass instruments the ten-person gipsy band "Karandila" presents traditional as well as modern gipsy rhythms - an expressive experience of oriental tradition.
The music radiates joy and tragic at the same time - a bittersweet taste. In the different symbols of the play - wedding party or travel, landscape or colour pictures of melancholy develop - a song without words. In the freedom and virtuosity of these musicians the emotional lyrics of nomads is awakening. Summer 2000 the Group made a tour with Goran Bregovic in Italy.

"Karandila is a wedding band which lasts out extremely long. And they play more lively, agile and more jazzlike than traditional bands. This brass orchestra mainly plays its own compositions. With ist drum metres reminding of the "second line" rhythms of the New Orleans Jazz Karandila is celebrating a Balkan music which makes you believe jazz was not invented in America but on the weddings of the Balkan."

ALIGN=RIGHT>Günther Huesmann

"We have walked many ways already - sometimes we even met some good people then." The sad refrain of "Djelem Djelem", the inofficial hymn of the Roma, witnesses centuries of suppression and prosecution. But when Michailov Ticheliev, head of the Bulgarian brass orchestra Karandila starts to play his trumpet you might think the song had been made in Bourbon Street in New Orleans.
The world is coming together, also in music. Karandila, the wedding orchestra from Sliven, was certainly the most folkloristic contribution at the "Jazz Across the Border" festival in Berlin ... Even with this traditional gipsy orchestra some phrasation is obvisiously taken from jazz. The ten-man band has concert experience; the CD with the title "Stories of the Survival" - excellently produced - has recently been released. On stage, however, little is felt about this programmatic claim to point out to the situation of an ethnic minority. Here pure love of life is ruling. Karandila is playing what they mainly earn their bread with - wedding music. And this makes the audience absolutely excited.
The term "Blues of the Balkan" is really true. Despite the impetuous, nearly archistic temperament there are overtones of some melancholy. The musicians are merrily improvising... a firework of speedy runs."

ALIGN=RIGHT>Uwe Sauerwein / Berliner Morgenpost