english version
seznam interpretů / artist index
fotografie

Nils Landgren & Esbjörn Svensson Duo

Švédsko

Každá hudba má své kořeny ve folklóru. V některých hudebních stylech je to snadno rozpoznatelné. V jiných se během staletí kulturního vývoje tyto kořeny vytratily. Zbavíme-li je však ornamentace a artistní strukturovanosti, základ zůstane týž. Melodie a struktury, které působí na lidi v každodenním životě, uchovávají jádro hudebních znalostí a zkušeností. Jsou východiskem kolektivního vědomí a výzvou pro tvůrčí činnost. Individuálnost spolu s novátorstvím kontrastuje svou nekonvenční prací s těmito folklórními tvary. Tak je to s tajemstvím umění, které balancuje mezi pamětí a fantazií, mezi folklórem, tradicí a improvizací.
Nils Landgren se narodil v roce 1956 a vyrůstal s hudbou svého otce, jazzového hráče na kornet, a chrámovou hudbou dědečka, který byl pastorem. Nikdy neztratil silnou vazbu k tomuto hudebnímu dědictví.
Esbjörn Svensson, narozený v roce 1964, nechtěl zpočátku lidovou hudbu hrát. Měl rád Chopina, Ellingtona a skupiny jako The Sweet. Tento pianista našel své místo nejprve na silně konkurenční švédské hudební scéně. Jeho trio bylo úspěšné a ve své vlasti byl zvolen hudebníkem roku v letech 1995 a 1996. Stal se vyhledávaným hudebníkem. Osvědčil se v kapelách svého přítele Nilse Landgrena. Hrál funk a soul, příležitostně pop, a především klasický jazz. Ne však folklór.
Pod vlivem Landgrena a Svenssonova učitele Bengta Arne Wallina, který nahrál důležité album v roce 1962 ("Old Folklore in Swedish Modern"), Svensson a Landgren nahráli v duu album, vycházející z lidových písní. Je na něm jen trombón s klavírem a bylo vydáno roce 1997 (Swedish Folk Modern ACT 9257). Zajímavé propojení tradičních lidových písní s improvizacemi zapůsobilo na posluchače a získalo cenu kritiky. Svensson s Landgrenem stvořili více než pouhé duové improvizace. Svým způsobem pokračovali v tom, co začali v šedesátých letech Jan Johansson a Bengt-Arne Wallin, a co se stalo hlavní hnací silou evropského jazzu.
Po vydání Swedish Folk Modern nastal pro oba hudebníky čas hektické aktivity. Nils Landgren's Unit se dostal do pozice obdivovaných festivalových hvězd. Svenssonovo vlastní trio EST hrálo často také za hranicemi Skandinávie. Přesto si našli Landgren se Svenssonem v roce 1999 čas na společný projekt v Oslo's Rainbow Studio. Bylo to setkání plné výjimečné jazzové energie. Více než poprvé spoléhali na sílu redukce. V hudbě dua je sugestivní atmosféra, melodie vystupují s neporušenou čistotou. Delikátní variace znásobují a rozsvěcují originální i tradiční motivy. Toto album s názvem "Layers of Light" je odrazem cítění dvou umělců, kteří se vracejí ke svým kořenům. Je to hudba pravdivá, přímá a autentická.


Nils Landgren & Esbjörn Svensson Duo

Sweden

All music has its roots in folklor. In some playing styles this is easy to recognize. In others hundreds of years of cultural development and change have effectively sublimated those roots. Strippen of ornamentation and structural artifice, however, the foundation remains the same. The melodies and structures that affect and influence people in their day to day lives remain the basis of musical knowledge spirit. Individuality along with innovation in its surprising, unconventional workings emerge as a contrast to those folk origins. So is the secret art by which the balance between mnemory and fantasy, betweet folklore, tradition, and improvisation is weighed.
Nils Landgren was born in 1956 and grew up with the music of his father, a jazz cornetist, and the church music of his grandfather, a pastor. He never lost his strong affinity for his own musical heritage.
Esbjörn Svensson, born in 1964, didn't want to play folk music at first. At home with the music of Chopin, Ellington, or disco-pop groups such as The Sweet, the pianist had first found his place in the competitive music scene in Sweden. His trio was a success, and in his homeland he was voted jazz musician of the year in 1995 and 1996. The first sprinkling of jobs became a steady flow. Swensson proved himself in the bands of his friend Nils Landgren. The music was about funk and soul, occasionally pop, and in the main, classic jazz. But not folklore.
It was through the influence of Landgren and Svensson's former teacher Bengt-Arne Wallin, who recorded the landmark album "Old Folklore In Swedish Modern" back in 1962 (ACT 9254), that Swensson and Landgren were inspired to make a duo album centered around folk songs. In August 1997 both went into the studio and with only trombone and piano recorded Swedish Folk Modern (ACT 9257). Their improvised treatments of the classic songs of the folk culture not only impressed the public, it brought praise from the press. Svensson and Landgren had created more than just a few impressions in duo. Discording any sort of large conceptual superstructure, they had continued what Jan Johansson's Jazz pa Svenska and Bengt-Arne Wallin had begun in the early sixties and what has since become a major force within the inner workings of European jazz.
The time after Swedish Folk Modern was hectic and exciting. Nils Landgren's Funk Unit advanced to the position of a celebrated festival act. Svensson's own trio, EST expanded beyond Scandinavia's borders, where the band's fortunes skyrocketed. Inundated with jobs, the musicians finally found the time to once again get together in December 1999 in Oslo's Rainbow Studio. It would be a meeting full of exceptional jazz energy. Even more than the first time, they would rely on the force of reduction. Moods would be suggested, left open. Melodies worked out in simple clarity. Delicate variations supplemented and amplifield both the original and traditional motifs of the central musical impressions. Layers of Light is an affair of the hearts of two artists who went back to their roots. That makes their nusic truthful, direct, and authentic in a wondrous way.