seznam interpretů / artist index
fotografie

Albert Mangelsdorff

Německo

Letošní třiasedmdesátník Albert Mangelsdorff se narodil ve Franfurtu nad Mohanem, kde na jazz zásluhou staršího sourozence Emila poprvé narazil jako dvanáctiletý. Záhy v něm vzklíčil nápad stát se hudebníkem, a u strýčka v Pforzheimu se proto začal intezivně učit na housle, zatímco po večerech tajně poslouchal "nepřátelská" radia, v jejichž vysílání se objevovali nejenom Glenn Miller, ale i pro něj mnohem zajímavější Count Basie nebo Duke Ellington. Po válce hrál Albert nejdřív doprovodnou kytaru: napřed jako amatér s combem, vedli Horst Lippmann a Carlo Bohländer, a od sedmačtyřicátého už profesionálně s kapelou Otto Laufnera. Tam se pak brzy rozhodl pro pozoun, jehož učitelem se mu stal sólový trombónista Frankfurtské opery Fritz Stähr. Fascinován herní logikou Lennieho Tristana Mangelsdorff v roce 1953 odešel k Hansu Kollerovi, čtyři sezóny nato točil duo s Attilou Zollerem, přijal angažmá v Hessenském rozhlase a jako novopečený šéf jeho Jazz Ensemblu byl ve svých třiceti pozván na newportský festival do USA, kde mu svou náruč otevřel International Youth Band.
Zkušenost ze zámoří ho pak v jedenašedesátém inspirovala, aby vytvořil kvinteto, v němž mu partnery byli Heinz Sauer (ts), Günter Kronberg (as), Günter Lenz (b) a Ralf Huebner (ds). Plných 10 let s nimi pak představoval jednoznačně vůdčí západoněmeckou pětici, což se nezměnilo ani do roku 1976, kdy v ní Kronberga, Lenze a Huebnera nahradili Gerd Dudek (ts), Buschi Niebergall (b) a Peter Giger (ds). Goethe-Institut soubor v té době vysílal ke koncertům po Indii a Thajsku, které svůj odraz našly ve skladbách alba "Now Jazz Ramwong" a Mangelsdorffův mezinárodní věhlas pomohly rozšířit do té míry, že se v letech 1965, 67 i 69 celkem třikrát vrátil na Newport a začal pravidelně vítězit v anketách Down Beatu. Seznam hvězd, které s ním tehdy točily, se zdá být nekonečný a zahrnuje i jména jako Elvin Jones, Dizzy Gillespie, Jimmy Smith, Jaco Pastorius, Alphonse Mouzon, Eddie Gomez, Lee Konitz, Gunter Hampel nebo John Tchicai.
Počínaje elpíčkem "Trombirds" z jedenasedmdesátého do Albertových sól pořád víc a víc pronikají elementy free, jemuž se upsal i v Globe Unity Orchestra, ale nelze tvrdit, že by projevu stylově těžko zařaditelného improvizátora dominovaly, neboť v tandemech s Wolfgangem Daunerem i jako člen dnes už šestadvacet let existujícího United Jazz & Rock Ensemblu se zároveň pohybuje v docela jiných polohách. Nejpodstatnější pro jeho jedinečný výraz je však herní technika, kterou vyvinul a v níž instrumentální projev propojil s vokálem. Musí ovšem použít co nejčistší interval, aby tak prostřednictvím alikvótních tónů dosáhl toho, že vzniká dojem akordické bohatosti.
Mangelsdorff, který se pražského MJF poprvé zúčastnil roku 1964 a naposled u nás hostoval za loňského turné kvarteta Movin'On, tentokrát přijíždí se švýcarským perkusistou Reto Weberem, mezi jehož spoluhráči se už vyskytovali i Chico Freeman, Charlie Mariano, Franco Ambrosetti, Dave Holland, Lee Konitz, Henri Texier, Harry Becket, Bruno Spoerri nebo Christy Doran, a s naopak německým kontrabasistou Eberhardem Weberem, kterého na naše festivalové pódium před dvaatřiceti lety uvedl Dave Pike Set, ale jemuž pak ke slávě pomohli zejména Jan Garbarek a mnichovská ECM, pro kterou točil i jako leader.


Albert Mangelsdorff patří k největším osobnostem v dějinách jazzu. Už desítky let stojí tento originální trombonista v čele německého jazzu. V roce 1958 hrál s International Youth Band Marshalla Browna na Newportském jazzovém festivalu a od té doby vystupuje se svými skupinami po celé Evropě. Ovlivnil ho cool jazz Lee Konitze a Lennie Tristana.
V šedesátých letech si postupně vytvořil vlastní, velmi osobitý styl. Nahrával s Lee Konitzem, Attilou Zollerem, Johnem Lewisem a mnoha jinými. Je dlouholetým členem Globe Unity Orchestra a United Jazz and Rock Ensemble. Mangelsdorff si stále uchovává smysl pro hudební dobrodružství a nové objevy.
Od roku 1990 vede mimo jiné soubor Movin'On, který má základnu ve Švýcarsku. V Movin'On se prolínají akustické nástroje s elektronickými, je to moderní jazz s novými zvuky, závratnými tempy a širokým spektrem zdrojů inspirace.