Albert Mangelsdorff
Německo
Letošní třiasedmdesátník Albert Mangelsdorff se narodil ve Franfurtu nad
Mohanem, kde na jazz zásluhou staršího sourozence Emila poprvé narazil
jako dvanáctiletý. Záhy v něm vzklíčil nápad stát se hudebníkem,
a u strýčka v Pforzheimu se proto začal intezivně učit na housle, zatímco
po večerech tajně poslouchal "nepřátelská" radia, v jejichž vysílání se
objevovali nejenom Glenn Miller, ale i pro něj mnohem zajímavější Count
Basie nebo Duke Ellington. Po válce hrál Albert nejdřív doprovodnou
kytaru: napřed jako amatér s combem, vedli Horst Lippmann a Carlo
Bohländer, a od sedmačtyřicátého už profesionálně s kapelou Otto
Laufnera. Tam se pak brzy rozhodl pro pozoun, jehož učitelem se mu
stal sólový trombónista Frankfurtské opery Fritz Stähr. Fascinován
herní logikou Lennieho Tristana Mangelsdorff v roce 1953 odešel
k Hansu Kollerovi, čtyři sezóny nato točil duo s Attilou Zollerem,
přijal angažmá v Hessenském rozhlase a jako novopečený šéf jeho Jazz
Ensemblu byl ve svých třiceti pozván na newportský festival do USA,
kde mu svou náruč otevřel International Youth Band.
Zkušenost ze zámoří ho pak v jedenašedesátém inspirovala, aby vytvořil
kvinteto, v němž mu partnery byli Heinz Sauer (ts), Günter Kronberg
(as), Günter Lenz (b) a Ralf Huebner (ds). Plných 10 let s nimi pak
představoval jednoznačně vůdčí západoněmeckou pětici, což se nezměnilo
ani do roku 1976, kdy v ní Kronberga, Lenze a Huebnera nahradili Gerd
Dudek (ts), Buschi Niebergall (b) a Peter Giger (ds). Goethe-Institut
soubor v té době vysílal ke koncertům po Indii a Thajsku, které svůj
odraz našly ve skladbách alba "Now Jazz Ramwong" a Mangelsdorffův
mezinárodní věhlas pomohly rozšířit do té míry, že se v letech 1965,
67 i 69 celkem třikrát vrátil na Newport a začal pravidelně vítězit
v anketách Down Beatu. Seznam hvězd, které s ním tehdy točily, se zdá
být nekonečný a zahrnuje i jména jako Elvin Jones, Dizzy Gillespie,
Jimmy Smith, Jaco Pastorius, Alphonse Mouzon, Eddie Gomez, Lee Konitz,
Gunter Hampel nebo John Tchicai.
Počínaje elpíčkem "Trombirds" z jedenasedmdesátého do Albertových sól
pořád víc a víc pronikají elementy free, jemuž se upsal i v Globe Unity
Orchestra, ale nelze tvrdit, že by projevu stylově těžko zařaditelného
improvizátora dominovaly, neboť v tandemech s Wolfgangem Daunerem
i jako člen dnes už šestadvacet let existujícího United Jazz & Rock
Ensemblu se zároveň pohybuje v docela jiných polohách. Nejpodstatnější
pro jeho jedinečný výraz je však herní technika, kterou vyvinul
a v níž instrumentální projev propojil s vokálem. Musí ovšem použít co
nejčistší interval, aby tak prostřednictvím alikvótních tónů dosáhl toho,
že vzniká dojem akordické bohatosti.
Mangelsdorff, který se pražského MJF poprvé zúčastnil roku 1964
a naposled u nás hostoval za loňského turné kvarteta Movin'On, tentokrát
přijíždí se švýcarským perkusistou Reto Weberem, mezi jehož spoluhráči
se už vyskytovali i Chico Freeman, Charlie Mariano, Franco Ambrosetti,
Dave Holland, Lee Konitz, Henri Texier, Harry Becket, Bruno Spoerri nebo
Christy Doran, a s naopak německým kontrabasistou Eberhardem Weberem,
kterého na naše festivalové pódium před dvaatřiceti lety uvedl Dave Pike
Set, ale jemuž pak ke slávě pomohli zejména Jan Garbarek a mnichovská
ECM, pro kterou točil i jako leader.
Albert Mangelsdorff patří k největším osobnostem v dějinách jazzu. Už
desítky let stojí tento originální trombonista v čele německého jazzu.
V roce 1958 hrál s International Youth Band Marshalla Browna na Newportském
jazzovém festivalu a od té doby vystupuje se svými skupinami po celé
Evropě. Ovlivnil ho cool jazz Lee Konitze a Lennie Tristana.
V šedesátých letech si postupně vytvořil vlastní, velmi osobitý
styl. Nahrával s Lee Konitzem, Attilou Zollerem, Johnem Lewisem a mnoha
jinými. Je dlouholetým členem Globe Unity Orchestra a United Jazz and Rock
Ensemble. Mangelsdorff si stále uchovává smysl pro hudební dobrodružství
a nové objevy.
Od roku 1990 vede mimo jiné soubor Movin'On, který má základnu
ve Švýcarsku. V Movin'On se prolínají akustické nástroje s elektronickými,
je to moderní jazz s novými zvuky, závratnými tempy a širokým spektrem
zdrojů inspirace.