Okouzlující lyrická taneční forma Mohini Attam pochází z jihoindického
státu Kérala. Je to jedna z větví klasického indického tance, v tomto
případě v ženské interpretaci. Jde především o krásnou podívanou,
náboženská horlivost není na prvním místě. Cíle tohoto tance jsou
především estetické. Přírodní krásy krajiny v Kérale byly pro Mohini
Attam velkou inspirací.
Všechny indické taneční formy prošly dlouhým vývojem, který souvisel
také se stále se měnící sociální strukturou. Hudba a tanec byly už
na začátku našeho letopočtu vysoce rozvinutými uměleckými obory. Lze říci,
že i tanec Mohini Attam má své kořeny v této době. Tak jak se tančí nyní
byl znám asi před 400-600 lety.
Opírá se o princip avatary (inkarnace) Višny, Nejvyššího udržovatele,
který se převtěluje, aby udržoval kosmický řád a přemáhal davanas (démony)
poté, co se stal nesmrtelným v době stloukání mléčného oceánu. Kosmická
rovnováha je ohrožena a elixír, který vede život k ideálnímu cíli musí
být obnoven. Toto vědění zprostředkovává amrita (ambrózie). Přichází
Višnu v ženském převtělení - Mohini. Tančí tanec okouzlení a tvoří
v myslích démonů iluzi. Mohini personifikuje čirou radost ze života,
i když jen mnomentální a "nereálnou", jakou život sám může být. Tato
půvabná iluze intoxikuje diváka neodolatelnou krásou. Mohini Attam je
tedy tanec reflektující krásy pozemského života.
Dalším cílem tance je probudit šringaru (erotický cit). Ve správném
provedení by to mělo být vyjádření zářící grácií, dobrým vkusem,
důstojností a všeobecnými kulturními hodnotami.
V posledních dvaceti letech se Mohini Attam obohatil novým repertoárem
převzatým z bohaté pokladnice keralských divadelních tradic. Důležitou
roli hraje sopana sangitan, což je vokální hudební styl z Kéraly. Zpívají
se rágy, které jinde v karnatické hudbě nenajdeme, a také rágy, převzaté
z karnatické hudby a adaptované do stylu Sopana. Také rytmická složka
je velmi zajímavá, v Kérale vzniklo mnoho Tál (rytmických cyklů).