seznam interpretů / artist index
fotografie

Mohini Attam Dance

Indie

Dr. (Smt.) Kanak Rele - hlavní tanečnice
Smt. Madhuri Deshmukh - tanečnice
Kum. Megha Vyas - tanečnice
Kum. Sarika Mhatre - tanečnice
Kum. Rupa Sawant - tanečnice
Shri. M. S. Gireesan - zpěvák
Shri. K. N. P. Gopalakrishnan - vokál & nattuvangam
Shri. K. N. P. Nambisan - bicí-edakkai
Shri. V. Murukan - bicí-mridangam
Shri. Balasubramaniam - housle

Okouzlující lyrická taneční forma Mohini Attam pochází z jihoindického státu Kérala. Je to jedna z větví klasického indického tance, v tomto případě v ženské interpretaci. Jde především o krásnou podívanou, náboženská horlivost není na prvním místě. Cíle tohoto tance jsou především estetické. Přírodní krásy krajiny v Kérale byly pro Mohini Attam velkou inspirací.
Všechny indické taneční formy prošly dlouhým vývojem, který souvisel také se stále se měnící sociální strukturou. Hudba a tanec byly už na začátku našeho letopočtu vysoce rozvinutými uměleckými obory. Lze říci, že i tanec Mohini Attam má své kořeny v této době. Tak jak se tančí nyní byl znám asi před 400-600 lety.
Opírá se o princip avatary (inkarnace) Višny, Nejvyššího udržovatele, který se převtěluje, aby udržoval kosmický řád a přemáhal davanas (démony) poté, co se stal nesmrtelným v době stloukání mléčného oceánu. Kosmická rovnováha je ohrožena a elixír, který vede život k ideálnímu cíli musí být obnoven. Toto vědění zprostředkovává amrita (ambrózie). Přichází Višnu v ženském převtělení - Mohini. Tančí tanec okouzlení a tvoří v myslích démonů iluzi. Mohini personifikuje čirou radost ze života, i když jen mnomentální a "nereálnou", jakou život sám může být. Tato půvabná iluze intoxikuje diváka neodolatelnou krásou. Mohini Attam je tedy tanec reflektující krásy pozemského života.
Dalším cílem tance je probudit šringaru (erotický cit). Ve správném provedení by to mělo být vyjádření zářící grácií, dobrým vkusem, důstojností a všeobecnými kulturními hodnotami.
V posledních dvaceti letech se Mohini Attam obohatil novým repertoárem převzatým z bohaté pokladnice keralských divadelních tradic. Důležitou roli hraje sopana sangitan, což je vokální hudební styl z Kéraly. Zpívají se rágy, které jinde v karnatické hudbě nenajdeme, a také rágy, převzaté z karnatické hudby a adaptované do stylu Sopana. Také rytmická složka je velmi zajímavá, v Kérale vzniklo mnoho Tál (rytmických cyklů).