Zbigniew Namysłowski
Polsko
Úspěšný skladatel, leader a multiinstrumentalista Zbigniew Namysłowski,
který je jednou ze zřetelně nejvýznamnějších osobností polské jazzové
scény, se narodil 9. září 1939 ve Varšavě, kde se mu také dostalo
hudebního vzdělání. Profesionálně začínal v roce 1957 na jevišti
tamního klubu Hybrydy, kde s tradičními a swingovými formacemi hrál jak
trombón, tak trubku, cornet, ba sem tam dokonce i klavír. V tentýž čas
se však - tentokrát ovšem jako chorusující violoncellista - představil
na II. Mezinárodním jazzfestivalu přímořských Sopotech. Po období
několika sezón, jež strávil ve skupinách Modern Dixielanders, Jazz
Rockers a Jazz Wreckers Andrzeje Trzaskowského, díky nimž roku 1961
taky poprvé zavítal do USA, se Namysłowski ve třiašedesátém rozhodl
založit samostatné kvarteto a od té doby už napořád vede vlastní comba
(jejichž obsazení ale nikdy nepřekročilo pětičlenný formát). Uměleckými
zájezdy, při nichž procestoval celou Evropu a později také Indii,
Austrálii a Nový Zéland, získal značné uznání - zejména po tom, co
mu u polské Muzy a na britské Decce vyšla jeho dvě elpíčka z poloviny
60. let. Jako bandleader, jemuž vždycky záleželo na prezentování nových
talentů, pomohl prostřednictvím své sestavy mezinárodně etablovat
takové hudebníky jako Michala Urbaniaka, Adama Makowicze, Czeslawa
Bartkowského, Wlodka Gulgowského nebo Tomasze Szukalského. Ačkoli se
v minulosti zabýval hrou na mnohé nástroje (kromě již jmenovaných třeba
i na kytaru, kontrabas aj.), během 60. let se Namysłowski definitivně
rozhodl pro altsaxofon a sopranino, jež také upřednostnil na všech více
než 20 albech, která mu zatím vyšla a z nichž pár je kritikou řazen
k celoevropsky vůbec nejdůležitějším v příslušné dekádě (zejména pak
"Winobranie" a "Kujawjak Goes Funky" ze 70. let. Zbigniew, který mimo
jiné hrál s Danielem Humairem, Tedem Cursonem a s NOVI Singers, který
Američanům řádně protřel zrak při jednom z varšavských jam-sessions
s Blood, Swaet & Tears a nesčetněkrát byl vítězem rozličných anket
v kategorii nejlepších altkařů Evropy, patři také mezi prominentní hráče
Česko-polského big bandu, který řídili Milan Svoboda a Jan "Ptaszyn"
Wróblewski. S kvartetem, jehož členy vedle Namysłowského jsou, k nám
tak opětovně přijíždí muzikant, který má za sebou zkušenosti z tradičního
jazzu, prošel bopem, sympatiemi k free i k rockové fúzi, a odjakživa se
cítil inspirován etno-vlivy - ať už z Indie, Balkánu či jeho rodného
Polska s odkazem modální zpěvnosti a tanečnosti jednotlivých témat
i čímsi z jejich přímo osudové melancholie...
(Viz též Zbigniew Namysłowski Quartet a Polish All-Stars Jazz Quintet.)