Ayub Ogada
Keňa
Ayub Ogada pochází z Keni, nyní žije v severním Londýně a buduje si úspěšně
reputaci všestranného umělce.
Jako příslušník národa Luo ze Západní Keni čerpá z arabské hudby, která má
v této oblasti tradici. Ayub Ogada se sám doprovází na nástroj nyatiti, tradiční
lyru Luoů. Jeho hudba je pevně svázána s rodnými kořeny. Čas, který strávil
uprostřed různých kultur v Africe, Americe a Británii, ho však ovlivnil
v hudebním stylu i poetice.
Profesionální kariéru zahájil v roce 1977 jako perkusista a bubeník v rockových
seskupeních v Nairobi. V této době byl také napsán "Koth Biro". Zájem o tradiční
hudební nástroje ho vedl v roce 1979 k založení vlastní kapely African Heritage.
Fúzní charakter hudby, kterou skupina hrála, si získal všeobecný respekt. Kapela
působila osm let a nahrála tři alba. V letech 1985 a 1986 začal Ayub vystupovat
sólově s lyrou a také koketovat s produkčními firmami a manažmentem v různých
filmech. Spolupracoval na filmech The Kitchen Toto, Out of Africa a Spielbergově
The Colour Purple.
Vedle sólového vystupování strávil Ayub jeden rok jako bubeník skupiny Taxi
Patta Patta. V roce 1988 došel k názoru, že nejlepším způsobem jak mistrovsky
zvládnout nástroj je pouliční hraní. Zároveň v této době s přáteli Stevem
Buckleyem (sax) a Chrisem Bachelorem (horns, bass) a Nanou Applahem (perkuse)
sestavil orchestr Rafiki, který pak působil dva roky.
Spolupráce s WOMAD/Real World se datuje od roku 1989, kdy byl pořádán festival
v Cornwallu. V letech 1991 a 1992 se stal Ayub základním pilířem Real World
Recording Week. Ayubova schopnost a chuť experimentovat a inovovat se osvědčila
v mnoha projektech. Mezi těmi, kdo s ním spolupracovali, byli Karl Wallinger,
Peter Gabriel, The Holmes Brothers, Jah Wobble, G. Amighetti a nejčastěji Tony
Levin.
V roce 1997 pracoval pro FAO s WOMADem na projektu před římským Koloseem. V roce
1998 uspořádal pro Nelsona Mandelu speciální multimediální akci.
Ayubův hlas je vřelý a plný citu. Vždy navazuje blízký vztah s publikem, který
překonává jazykové bariéry. Pracoval na modifikaci své lyry i hudby, aby dospěl
k debutovému albu "En Mana Kuoyo". V současné době ho lze pokládat za nového
mistra africké lidové hudby.