seznam interpretů / artist index
fotografie

Ayub Ogada

Keňa

Ayub Ogada pochází z Keni, nyní žije v severním Londýně a buduje si úspěšně reputaci všestranného umělce.
Jako příslušník národa Luo ze Západní Keni čerpá z arabské hudby, která má v této oblasti tradici. Ayub Ogada se sám doprovází na nástroj nyatiti, tradiční lyru Luoů. Jeho hudba je pevně svázána s rodnými kořeny. Čas, který strávil uprostřed různých kultur v Africe, Americe a Británii, ho však ovlivnil v hudebním stylu i poetice.
Profesionální kariéru zahájil v roce 1977 jako perkusista a bubeník v rockových seskupeních v Nairobi. V této době byl také napsán "Koth Biro". Zájem o tradiční hudební nástroje ho vedl v roce 1979 k založení vlastní kapely African Heritage. Fúzní charakter hudby, kterou skupina hrála, si získal všeobecný respekt. Kapela působila osm let a nahrála tři alba. V letech 1985 a 1986 začal Ayub vystupovat sólově s lyrou a také koketovat s produkčními firmami a manažmentem v různých filmech. Spolupracoval na filmech The Kitchen Toto, Out of Africa a Spielbergově The Colour Purple.
Vedle sólového vystupování strávil Ayub jeden rok jako bubeník skupiny Taxi Patta Patta. V roce 1988 došel k názoru, že nejlepším způsobem jak mistrovsky zvládnout nástroj je pouliční hraní. Zároveň v této době s přáteli Stevem Buckleyem (sax) a Chrisem Bachelorem (horns, bass) a Nanou Applahem (perkuse) sestavil orchestr Rafiki, který pak působil dva roky.
Spolupráce s WOMAD/Real World se datuje od roku 1989, kdy byl pořádán festival v Cornwallu. V letech 1991 a 1992 se stal Ayub základním pilířem Real World Recording Week. Ayubova schopnost a chuť experimentovat a inovovat se osvědčila v mnoha projektech. Mezi těmi, kdo s ním spolupracovali, byli Karl Wallinger, Peter Gabriel, The Holmes Brothers, Jah Wobble, G. Amighetti a nejčastěji Tony Levin.
V roce 1997 pracoval pro FAO s WOMADem na projektu před římským Koloseem. V roce 1998 uspořádal pro Nelsona Mandelu speciální multimediální akci.
Ayubův hlas je vřelý a plný citu. Vždy navazuje blízký vztah s publikem, který překonává jazykové bariéry. Pracoval na modifikaci své lyry i hudby, aby dospěl k debutovému albu "En Mana Kuoyo". V současné době ho lze pokládat za nového mistra africké lidové hudby.