seznam interpretů / artist index
fotografie

Sigi Finkel & African Heart

Rakousko/USA/Senegal

Tři kontinenty - jedna hudba
Z Afriky:
The MBoup Brothers
Z Ameriky:
Dan Gottshall (trombón, klávesy)
Z Evropy:
Sigi Finkel - lídr skupiny (tenor a sopránsaxofon)
Robert Riegler (bass)
Tato hudba je kombinací tradičních západoafrických perkusí, působivých jazzově inspirovaných linek pro dechové nástroje a mystických afrických písní.
Po prvních koncertech v sezóně 1995/96 skupina uspořádala na jaře 1997 úspěšné turné po Rakousku a Německu. Vystupovali ve vyprodaných sálech nabitých nadšenými posluchači. Byli pozváni na Jazz Fest Wien 1997, kde dosáhli uznání za nejlepší hudební vystoupení roku. Rakouský rozhlas pořídil z koncertu živou nahrávku.
V březnu 1998 vydala skupina své první album z čtyřtýdenního turné po německy mluvících zemích. V médiích se CD setkal s vřelým ohlasem. Po těchto úspěších a díky širokému zájmu publika uspořádá skupina na jaře 1999 turné, během něhož navštíví také Maďarsko, Polsko, Českou republiku, Izrael a Německo.
"Kakilambe je obřad sloužící k vymítání zlých duchů. Shromáždění lidé nejprve prosí své rodiče za odpuštění všeho, co jim kdy udělali špatného. Potom přichází prosebník s jehož pomocí má být zlý duch vyhnán. Například když je špatná úroda, když neprší, když mají rybáři špatné úlovky. Věříme, že je to způsobeno zlým duchem, který si přeje oběť. Co má být obětováno? V každém případě zvíře jako krvavá oběť. Krev je hlavní!"
Když se jednoho dne Sigi Finkel zúčastnil těchto afrických rituálů (jak je popsal Cheikh MBoup) byl dost překvapen.
Sigi Finkel vešel ve známost nejprve se svou fúzní skupinou Powerstation (CD "Sweet Sue" s Johnem Acrombiem) nebo akustickými skupinami jako "Caoma" (s Tomaszem Stańko). Chce se však vrátit ke své původní inspiraci v nové skupině zvané Doop Troop (s Josephem Bowie). Kromě toho Finkel skládá pro klasické soubory, např. Rakouský komorní symfonický orchestr. Zájem o Afriku je tedy jen další součást širokého hudebního horizontu Sigi Finkela. Čtyřicetiletý Cheikh MBoup, pocházející z respektované senegalské griotské rodiny, nikdy předtím nepracoval s jazzovými hudebníky. V souladu s prastarou tradicí byl hudebně vzděláván od útlého dětství. V šestnácti se stal členem slavného perkusivního orchestru legendárního bubeníka Doudou NDiaye Rose a později pracoval také s Youssou NDour. Do Evropy se dostal se souborem Ballett d'Afrique Noir. Ve Vídni založil se svými bratry, kteří za ním později přijeli, vlastní perkusivní soubor Tam Tam d'Afrique. "My Grioti známe celou historii západní Afriky, krále a války. Jsme ti, kteří přinášejí lidu zprávy - podobně jako žurnalisté. Dnes je ovšem tato funkce méně důležitá než v minulosti, protože existují nová média. Grioti jsou také pro svou společnost morální autoritou. Zajišťují obřady jako jsou svatby, obřízky, pohřby a také rituály jako je Kakilambe. Pro Grioty byly určeny hudební nástroje - balafon, kora, ngoni, xalam a djembé - a je tomu tak v podstatě dodnes. Já osobně mám hudební přátele, kteří nejsou Grioti a neučili se hrát na hudební nástroje pod vedením rodičů. Kam vede civilizační střet afrického tradicionalismu s moderní jazzem? Můžeme prostě říct: Cílem není fúze, ale pečlivé spojování a povznášení originálních hudebních zdrojů."
Sigi Finkel: "Naše skupina má nezaměnitelný profil od té doby, co pracujeme se stálým autonomním perkusivním souborem. Spousta jiných kapel jako Pili Pili nebo Fo-Deuk Revue Davida Murraye pracuje se konvenčním bubeníkem a afričtí bubeníci mají jen doplňovat jeho rytmus. A pak - nechci, aby se hudba stala příliš komplexní, protože cítím, že to ruší přirozený plující rytmus, tento základní opakující se africký prvek, který vyvolává náladu podobnou transu. Nechci mít ve svých kompozicích věci, které by bubeníci necítili. Tato hudba má ohromnou sílu, zvlášť, když skupina živě vystupuje. To bychom ztratili, kdyby byla hudba příliš komplexní." Experiment byl úspěšný, jak dokazují nadšené odezvy, které vyvolal "African Heart". V roce 1997 se skupina setkala s nadšeným přijetím na Vídeňském jazzovém festivalu. Také další turné a festivalová vystoupení v Evropě, Africe a Asii byla velmi úspěšná. Byla stvořena nová, tentokrát rakousko-senegalská "Powerstation", která pohne myslí, tělem a nohama zároveň. Všestranný Sigi Finkel opět vyzkoušel své zlaté ruce a spojil akustické prvky, aby vytvořil vzrušující hudbu. Tento saxofonista, který si v posledních letech vydobyl slávu, jistě neupadne v zapomnění ani v budoucnu. Ale nyní zní motto: Let's dance!