ALIGN=RIGHT>Mikhail Alperin
Všichni tři - Anatol, Sergei a Oleg - jsme se narodili v Moldávii, malé
agrární zemi, kde se můžete nejlépe uplatnit jako dobrý vinař nebo hudebník.
Když jsme dospěli věkem i profesionalitou, pochopili jsme, že musíme hrát jen
hudbu, kterou máme rádi a zpívat jen o věcech, které milujeme - o přírodě,
naší zemi, lásce a o nás na tomto světě. Chceme hudbou reflektovat naše životy,
proto jsme nazvali náš CD Oglinda (Zrcadlo).
Trigon
Violista Anatoly Stefanet překvapivě postrádá jakékoli zábrany, jaké mívají
tradiční lidoví hudebníci. Pravda, konzervatismus lidových muzikantů je snadno
pochopitelný. Anatoly však je výjimkou potvrzující pravidlo - právě tak vznikl
před časem fenomén zvaný "world music". Tato směs různých žánrů zdůrazňuje
absenci všech rozporů v hudební kultuře jako takové. Propojení lidové hudby,
jazzu, komorní instrumentální tradice, rocku a dokonce funku se stalo hlavním
faktorem vlastního přístupu Trigonu k hudbě.
Několik slov o hudebnících:
Anatoly Stefanet je vzděláním houslista. Narodil se do rodiny "lautarů".
Stefanetovi byli vždycky muzikanti, jako jsou v jiných rodinách mlynáři nebo
notáři. Staří lidé si dodnes pamatují jeho dědečka Toadera, který předával své
ohromné znalosti čtyřem synům a sedmi vnukům. Všichni se stali profesionálními
hudebníky. Z otce na syna, z generace na generaci putovali po celé zemi
a zpívali milostné písně nebo hráli pijácké melodie a přinášeli přitom novinky
z jiných vesnic nebo z města. Lautarové provázeli lidi při všech radostech
i strastech života. Byli negramotní jako devět z deseti jejich spoluobčanů
a nevěděli nic o hudební notaci. Když si chtěli zapamatovat nějakou melodii,
kterou slyšeli, mohli se spoléhat jen na svou paměť. Základní diatonická
struktura jejich hudby jim dávala velkou svobodu a největší muzikanti jí plně
využívali. Většina tradičních písní, obohacených melismatickými ornamenty
a zvláštní synkopovanou rytmikou, se v jejich podání stávala originálními
skladbami.
Avšak není to improvizace jak ji známe z jazzu. Pravidla tradiční moldavské
hudby - a balkánské hudby vůbec - jsou mnohem přísnější. Je to tedy spíš
duchovní přivlastnění si díla. Avšak otázka svobody výrazu v rámci striktního
systému je zajímavá. O co se vlastně jednalo, když Bach zpracoval Vivaldiho
témata?
Stefanet absolvoval hudební školu a konzervatoř. Řadu let cestoval po světě
se slavnou folkovou skupinou z Kišiněva "Laeutari". Zde se dostal k brači,
viole. V tradičním orchestru, zvaném "taraf" hraje brač specifickou roli -
rytmickou i harmonickou.
Anatol Stefanet byl zvukem brače, podobným lidskému hlasu, fascinován. Rozhodl
se vysvobodit ho z rytmické a harmonické sekce a učinit z něho sólový nástroj.
Bylo to něco dosud nevídaného.
Anatoly vděčí za svou dovednost vesnickým svatbám, protože autentický tradiční
styl se na žádné konzervatoři naučit nelze.
Oleg Baltaga, bubeník, započal hudební kariéru jako jazzman a rockový muzikant.
Spolupracoval s několika popovými skupinami a také učil na konzervatoři. Také on
strávil mnoho bezesných nocí hraním na vesnických svatbách.
Sergei Testimatsanu, aranžér a hráč na basovou kytaru je muzikant od přírody. Má
úžasný cit pro hudební strukturu. Kdysi mu učarovali Pastorius a Weather Report
a jako jeho kolegové se zúčastnil mnoha fúzních projektů v Moldávii.
Trigon vydal své první album "Wedding in Jazz" u francouzské společnosti SILEX
a hned získal francouzskou hudební cenu "Grand Prix du Disc".
Úspěšný koncertní debut v Německu se odehrál v dubnu 1998 na Hamburgském
jazzovém festivalu ve slavném kulturním centru "Fabrik". Od té doby vystupuje
Trigon pravidelně v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Holandsku, Belgii a Rusku.
ALIGN=RIGHT>Mikhail Alperin
The three of us - Anatol, Sergei and Oleg - were born in Moldavia, a small
agricultural country where your best opportunities are to become a good
wine-maker or a good musician.
When we were grown in age and professionalism we understood that we must perform
only music we like, and sing only about things we love - about nature, our
country folk, about love and ourselves in this world. We want our music to
reflect our lives, that's why we call this CD - Oglinda/the mirror.
Trigon
Anatoly Stefanet, the viola player, surprisingly lacks any of inhibitions or a
traditional folk musician. True, the conservatism of folk musicians is
understandable and easy to explain: Anatoly, however, is the exception to the
rule which some time ago produced a phenomeneon called "world music". This
mixture of various genres emphasized the absence of any contradictions inside
the music culture as such. The merger of folk music, jazz, chamber instrumental
tradition, rock and even funk was the chief factor for Trigon's transition to a
musical language of its own.
A few more words about the musicians:
Stefanet is a violonist by education. He was born into a "lautary" family. The
Stefanets were musicians like others are millers or notaries. To this day, old
people still remember his grandfather Toader, who was the most famous lautar of
Northern Moldavia. Old Toader passed on his incomparable knowledge to his four
sons and seven grandsons who have all become professional musicians. From father
to son, from one generation to the next, they travelled across the country
singing love songs or playing "drinking" melodies, bringing the news from other
villages or from the city. The lautari accompanied the people in all of the joys
and misfortunes of life.
Illiterate like nine tenth of their fellow citizens, ignorant of any form of
musical notation, these musicians could only count on their memory to remember
the melodies they heard. The fundamental diatonic structure of this music gave
them great liberty, which the greatest musicians among them made full use of.
Enriched traditional melodies in their hands became original creations.
Yet it is not improvistion as can we know it in jazz music - and more generally,
the music of the Balkans - are much too fundamental to be questioned. It would
therefore be more approprate to talk of a spiritual re-appropriation, as if the
interpreter's soul enlightened the ancestral ouvre despite himself. It is indeed
a classical attitud: that of liberty expressing itself within a strict
framework. All things considered, was it not what Bach used to do when he
appropriated Vivaldi's themes?
Stefanet finished a musical school and conservatoire in Moldova. For many years
he toured the world with the famous folk group from Kichinev called "Laetari"
where he discovered the bratsch (viola). In a taraaf (traditional orchestra) the
bratsch has a specific role, both rhythmic and harmonic, because she stresses
the weak beat.
Fascinated by the warm sound of the bratsch, very close to the human voice,
Anatol Stefanet decided to take the instrument out of the rhythmic and harmonic
section where it was confined and present it totally as a solo instrument - an
unprecedented experience.
Anatoly owes his skill in no small measure to rural weddings, because it is
impossible to acquire the style of authentic tradition at any conservatoire.
Oleg Balaga, the drummer, started his music career as a traditional jazzman and
rock musician. He worked with quite a few pop groups in Moldova and also taught
at the conservatory. Like Anatoly, Oleg spent many a sleepless night playing at
rural weddings.
Sergei Testimatsanu, the arranger and bass guitarist, is a keen musician by
nature. He has an intimate feeling of the musical texture. Once he was in love
with Pastorius and "Wheather Report" and, just as his fellow-musicians, took
part in many fusion music projects in Moldova.
Trigon released their first CD "Wedding in Jazz" in France (SILEX) and
immediately received the French music award "Grand Prix du Disc".
Their highly acclaimed concert debut in Germany took place in April 1998 at the
"Hamburg Jazz Festival" in the cities famous cultural center "Fabrik". Since
then they have performed frequently in Germany, Austria, Switzerland, Holland,
Belgium and Russia.