english version
seznam interpretů / artist index
fotografie

Trigon

Moldávie


Folk Jazz z Balkánu
Anatoly Stefanet - viola
Serguei Testimatsanu - basová kytara
Oleg Baltaga - bicí
"Ve své hudební kariéře se setkávám často s milými překvapeními. Nyní mám další skvělou příležitost mluvit o překvapeních, která pro každého z nás život přináší.
Tentokrát je to překvapení z Moldávie, země neuvěřitelných domácích vín, sladkého pepře, teplých jižních podzimů a nádherných žen, země, která má kromě všech těchto darů ohromně bohatou lidovou hudební tradici. Moldavský folklor je ve světě znám a proto také moldavští hudebníci, schopní komunikovat improvizací, znějí tak přirozeně. První profesionální pokus spojit moldavské lidové melodie s moderním jazzem je dnes už historií. Byla to skupina Simona Shirmana na počátku osmdesátých let, nazvaná 'Kvarta'. Nyní, více než po deseti letech, jsme svědky jiného hudebního experimentu.
Různorodost hudby, kterou Trigon hraje, je unikátní. Kritici jistě stráví mnoho času dumáním, zda se jedná o jazz nebo folk... "

ALIGN=RIGHT>Mikhail Alperin

Všichni tři - Anatol, Sergei a Oleg - jsme se narodili v Moldávii, malé agrární zemi, kde se můžete nejlépe uplatnit jako dobrý vinař nebo hudebník. Když jsme dospěli věkem i profesionalitou, pochopili jsme, že musíme hrát jen hudbu, kterou máme rádi a zpívat jen o věcech, které milujeme - o přírodě, naší zemi, lásce a o nás na tomto světě. Chceme hudbou reflektovat naše životy, proto jsme nazvali náš CD Oglinda (Zrcadlo).
Trigon
Violista Anatoly Stefanet překvapivě postrádá jakékoli zábrany, jaké mívají tradiční lidoví hudebníci. Pravda, konzervatismus lidových muzikantů je snadno pochopitelný. Anatoly však je výjimkou potvrzující pravidlo - právě tak vznikl před časem fenomén zvaný "world music". Tato směs různých žánrů zdůrazňuje absenci všech rozporů v hudební kultuře jako takové. Propojení lidové hudby, jazzu, komorní instrumentální tradice, rocku a dokonce funku se stalo hlavním faktorem vlastního přístupu Trigonu k hudbě.
Několik slov o hudebnících:
Anatoly Stefanet je vzděláním houslista. Narodil se do rodiny "lautarů". Stefanetovi byli vždycky muzikanti, jako jsou v jiných rodinách mlynáři nebo notáři. Staří lidé si dodnes pamatují jeho dědečka Toadera, který předával své ohromné znalosti čtyřem synům a sedmi vnukům. Všichni se stali profesionálními hudebníky. Z otce na syna, z generace na generaci putovali po celé zemi a zpívali milostné písně nebo hráli pijácké melodie a přinášeli přitom novinky z jiných vesnic nebo z města. Lautarové provázeli lidi při všech radostech i strastech života. Byli negramotní jako devět z deseti jejich spoluobčanů a nevěděli nic o hudební notaci. Když si chtěli zapamatovat nějakou melodii, kterou slyšeli, mohli se spoléhat jen na svou paměť. Základní diatonická struktura jejich hudby jim dávala velkou svobodu a největší muzikanti jí plně využívali. Většina tradičních písní, obohacených melismatickými ornamenty a zvláštní synkopovanou rytmikou, se v jejich podání stávala originálními skladbami.
Avšak není to improvizace jak ji známe z jazzu. Pravidla tradiční moldavské hudby - a balkánské hudby vůbec - jsou mnohem přísnější. Je to tedy spíš duchovní přivlastnění si díla. Avšak otázka svobody výrazu v rámci striktního systému je zajímavá. O co se vlastně jednalo, když Bach zpracoval Vivaldiho témata?
Stefanet absolvoval hudební školu a konzervatoř. Řadu let cestoval po světě se slavnou folkovou skupinou z Kišiněva "Laeutari". Zde se dostal k brači, viole. V tradičním orchestru, zvaném "taraf" hraje brač specifickou roli - rytmickou i harmonickou.
Anatol Stefanet byl zvukem brače, podobným lidskému hlasu, fascinován. Rozhodl se vysvobodit ho z rytmické a harmonické sekce a učinit z něho sólový nástroj. Bylo to něco dosud nevídaného.
Anatoly vděčí za svou dovednost vesnickým svatbám, protože autentický tradiční styl se na žádné konzervatoři naučit nelze.
Oleg Baltaga, bubeník, započal hudební kariéru jako jazzman a rockový muzikant. Spolupracoval s několika popovými skupinami a také učil na konzervatoři. Také on strávil mnoho bezesných nocí hraním na vesnických svatbách.
Sergei Testimatsanu, aranžér a hráč na basovou kytaru je muzikant od přírody. Má úžasný cit pro hudební strukturu. Kdysi mu učarovali Pastorius a Weather Report a jako jeho kolegové se zúčastnil mnoha fúzních projektů v Moldávii.
Trigon vydal své první album "Wedding in Jazz" u francouzské společnosti SILEX a hned získal francouzskou hudební cenu "Grand Prix du Disc".
Úspěšný koncertní debut v Německu se odehrál v dubnu 1998 na Hamburgském jazzovém festivalu ve slavném kulturním centru "Fabrik". Od té doby vystupuje Trigon pravidelně v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Holandsku, Belgii a Rusku.


Trigon

Moldavia

Folk Jazz from the Balkans
Anatoly Stefanet: viola
Serguei Testimatsanu: bass-guitar
Oleg Baltaga - drums
"It's unexpected surprises that brighten up my music career with amazing regularity. This is yet another occasion, and a perfect one, to talk of surprises life has in store for each of us.
This time the surprise is from Moldova, a country of incredible home-made wines, sweet pepper, warm southern autumns and stunning women, a country, which apart from those merits boats one of the richest folk music tradition. Moldovan folklore has world renown and it is precisely for that reason why the scarity of Moldovan folklore musicians that can comunicate in the language of improvization looks so unnatural. The sole professional experiment to cross-breed Moldovan folk tunes with modern jazz is now all history. I am referring to the group Simon Shirman led in the early 80s, called 'Kvarta'. These days, more than ten years later, we are witnesses to another musical experiment.
The variety of music 'Trigon' plays is unique. Critics will certainly spend a long while arguing wether it is jazz or folk..."

ALIGN=RIGHT>Mikhail Alperin

The three of us - Anatol, Sergei and Oleg - were born in Moldavia, a small agricultural country where your best opportunities are to become a good wine-maker or a good musician.
When we were grown in age and professionalism we understood that we must perform only music we like, and sing only about things we love - about nature, our country folk, about love and ourselves in this world. We want our music to reflect our lives, that's why we call this CD - Oglinda/the mirror.
Trigon
Anatoly Stefanet, the viola player, surprisingly lacks any of inhibitions or a traditional folk musician. True, the conservatism of folk musicians is understandable and easy to explain: Anatoly, however, is the exception to the rule which some time ago produced a phenomeneon called "world music". This mixture of various genres emphasized the absence of any contradictions inside the music culture as such. The merger of folk music, jazz, chamber instrumental tradition, rock and even funk was the chief factor for Trigon's transition to a musical language of its own.
A few more words about the musicians:
Stefanet is a violonist by education. He was born into a "lautary" family. The Stefanets were musicians like others are millers or notaries. To this day, old people still remember his grandfather Toader, who was the most famous lautar of Northern Moldavia. Old Toader passed on his incomparable knowledge to his four sons and seven grandsons who have all become professional musicians. From father to son, from one generation to the next, they travelled across the country singing love songs or playing "drinking" melodies, bringing the news from other villages or from the city. The lautari accompanied the people in all of the joys and misfortunes of life.
Illiterate like nine tenth of their fellow citizens, ignorant of any form of musical notation, these musicians could only count on their memory to remember the melodies they heard. The fundamental diatonic structure of this music gave them great liberty, which the greatest musicians among them made full use of. Enriched traditional melodies in their hands became original creations.
Yet it is not improvistion as can we know it in jazz music - and more generally, the music of the Balkans - are much too fundamental to be questioned. It would therefore be more approprate to talk of a spiritual re-appropriation, as if the interpreter's soul enlightened the ancestral ouvre despite himself. It is indeed a classical attitud: that of liberty expressing itself within a strict framework. All things considered, was it not what Bach used to do when he appropriated Vivaldi's themes?
Stefanet finished a musical school and conservatoire in Moldova. For many years he toured the world with the famous folk group from Kichinev called "Laetari" where he discovered the bratsch (viola). In a taraaf (traditional orchestra) the bratsch has a specific role, both rhythmic and harmonic, because she stresses the weak beat.
Fascinated by the warm sound of the bratsch, very close to the human voice, Anatol Stefanet decided to take the instrument out of the rhythmic and harmonic section where it was confined and present it totally as a solo instrument - an unprecedented experience.
Anatoly owes his skill in no small measure to rural weddings, because it is impossible to acquire the style of authentic tradition at any conservatoire.
Oleg Balaga, the drummer, started his music career as a traditional jazzman and rock musician. He worked with quite a few pop groups in Moldova and also taught at the conservatory. Like Anatoly, Oleg spent many a sleepless night playing at rural weddings.
Sergei Testimatsanu, the arranger and bass guitarist, is a keen musician by nature. He has an intimate feeling of the musical texture. Once he was in love with Pastorius and "Wheather Report" and, just as his fellow-musicians, took part in many fusion music projects in Moldova.
Trigon released their first CD "Wedding in Jazz" in France (SILEX) and immediately received the French music award "Grand Prix du Disc".
Their highly acclaimed concert debut in Germany took place in April 1998 at the "Hamburg Jazz Festival" in the cities famous cultural center "Fabrik". Since then they have performed frequently in Germany, Austria, Switzerland, Holland, Belgium and Russia.