seznam interpretů / artist index
fotografie

Joe Zawinul


Josef ("Joe") Zawinul
Josef Zawinul se narodil ve Vídni 7. července 1932. Mezi jeho předky lze vystopovat maďarský a český původ a podle jeho vlastních slov také zahrnuje Sinti. Podporován dědečkem začal hrát rakouskou lidovou hudbu, "cikánské melodie" a vše, s čím se setkal. Hrál na akordeon a housle už ve věku šesti let. Teprve ve dvanácti začal hrát na klavír, který se pak stal jeho hlavním nástrojem. Později studoval na Vídeňské konzervatoři a studoval také soukromě. Na počátku padesátých let začal veřejně vystupovat jako pianista a hráč na trubku s různými jazzovými formacemi. V roce 1951 v triu, v roce 1952 spolupracoval s tenorsaxofonistou Hansem Kollerem a později s celou plejádou hudebníků v Rakousku, Německu a Francii.
Už ve dvaceti byl Zawinul posedlý myšlenkou pracovat v USA. V roce 1959 vyhrál soutěž Down Beatu a získal stipendium na Berklee Jazz College. Podobně jako Miles Davis opustil Juilliard School, aby mohl hrát s Charliem "Bird" Parkerem, Zawinul setrval v Berklee jen několik dní než se zapojil do kapely kanadského trumpetisty Maynarda Fergusona. V letech 1959-1960 doprovázel zpěvačku Dinah Washington, potom hrál s trumpetistou Harrym "Sweets" Edisonem a zpěvákem Joe Williamsem.
V roce 1959 založil Julian "Cannonball" Adderley, který se proslavil jako altsaxofonista v kapele Milese Davise, vlastní kvintet, hrající soul a jazz. Adderley si všiml talentovaného mladého hudebníka a v roce 1961 do skupiny rakouského hráče na klávesy Josefa Zawinula přizval. Od té doby si říká Joe. Zawinul se brzy osvědčil jako výrazná hudební osobnost a vynikající skladatel v této afro-americké skupině. Právě v tomto období zkomponoval známá díla "The Country Preacher", "Walk Tall" a "Mercy, Mercy, Mercy". S "Cannonballem" zůstal "Joe" Zawinul až do roku 1970. Procestovali celý svět a byli obdivováni publikem v USA, Evropě, Japonsku a v Latinské Americe. Zawinul si našel čas i pro nahrávání s jinými umělci - tenorsaxofonisty Colemanem Hawkinsem a Benem Websterem a trombonistou Jay Jay Johnsonem, a také se svým starým přítelem a kolegou z Vídně Friedrichem Guldou (Koncert pro dva klavíry a orchestr, 1966).
Koncem šedesátých let začal Miles Davis měnit svůj styl, hlavně pod vlivem rockové hudby, zejména Jimiho Hendrixe. Při této proměně do elektrického jazzu se Zawinul účastnil pěti Davisových nahrávek včetně "In a Silent Way" a "Bitches Brew".
Na konci sedmdesátých let založil Zawinul jazzrockovou skupinu Weather Report s Waynem Shorterem (tenor a sopránsaxofon) a Miroslavem Vitoušem (bass). Hudba této kapely byla proměnlivá jako počasí. Hudebníci zabrousili do nových hudebních oblastí (aniž se zpronevěřili minulým trendům) a podařilo se jim dosáhnout takových rekordů v prodeji desek, jakých dosahovaly obvykle jen popové skupiny. Skupina získala mnoho významných ocenění, mimo jiné Grammy, aniž se přizpůsobila komerčním tlakům. Trvala 15 let a patnáctkrát se ocitla na prvním místě žebříčku Down Beatu. Sám Zawinul byl zvolen 22 krát nejlepším hráčem na klávesy v různých časopisech a čtenářských anketách. Weather Report rozvinul styl, který se odvozoval od pečlivého rozvrhu hudebních pramenů, motivy často procházely obměnami v různých nástrojích. Unikátnost spočívala také v tom, že se zde mísil akustický a elektronický zvuk. Také byly charektiristické pulzující polyrytmy - rozvinuly zacházení s možnostmi hraní na perkuse v souladu s melodickými a tematickými prvky hudby. Nejznámějšími alby bylo Weather Report (1971), Sing the Body Electric (1972), Black Market (1976) a Heavy Weather (1977). Toto poslední album obsahuje Zawinulovu skladbu Birdland, která se stala celosvětovým bestselerem ve vokální aranži Manhattan Transfer.
Na Joe Zawinulovi jako pianistovi je snad nejdůležitější jeho role pionýra a perfekcionisty ve stylu, který spojuje elektroakustické a elektronické klávesy a spolu s nimi celou škálu dalších nástrojů k modifikaci zvuku. I zarputilí odpůrci elektronické hudby uznávají Zawinulův slogan "hrát elektricky, znít akusticky". Například polský klavírista Adam Makowicz ho komentuje: "Má skvělý smysl pro nekonečné možnosti veškerých klávesových nástrojů." Zawinul absorboval v mládí vlivy George Shearinga a Nat King Colea a rozvinul je do osobitého stylu. Jeho hra i kompozice s nenapodobitelnými melodickými rytmy (často popisované jako výrazně "černé") a jeho schopnost jemně využívat pauz a prostoru ("jsem hudebník prostoru"), jsou ihned rozpoznatelné. Nekonečné možnosti, které nabízejí syntezátory, ho nikdy neomezovaly v aranžích. "Všimněte si zpěvu ptáka - to mě zajímá." Jedna z nejdůležitějších věci v jeho syntezátorové práci je průzračnost, jasné obrysy, záliba v klarinetových či flétnových zvucích, rozmanitost v orchestraci, vyvarování se zbytečným hromaděním akordů, prostor pro tematickou polyfonii.
V roce 1987 založil Zawinul novou kapelu Weather Update, ve které hraje mimo jiné bubeník Peter Erskine.
Joe doprovázel jako hráč na klávesy slavné hudebníky "Cannonballa" Adderleyho a Milese Davise. O svém hraní s Wayne Shorterem jednou poznamenal: "Každá nota se počítá... Když Wayne a já improvizujeme, sólo a doprovod se sjednocují... vlníme se v melodiích a pódium vzplane jako oheň."
V poslední době vystupuje se svým World music hrajicím Syndicate, s nimž vystoupil v listopadu 1996 v Praze a Hradci Králové.