seznam interpretů / artist index

Stories of the Danube


Dílo "Stories of the Danube" Joe Zawinula bylo představeno v Bruckenhausu v Linci. Celá kompozice byla pojata jako improvizace a jednotlivé části byly později využity samostatně. Poprvé byla skladba provedena jako součást "Linzer Donauklangwolke" u příležitosti Bruckenerova festivalu v roce 1993. Byla to hudební událost vysílaná mnoha médii, odehrávala se pod širým nebem.
Ve své první symfonii skladatel mistrně zachází s kombinacemi různých stylových prvků - od romantiky a moderny přes lidovou hudbu různých národů k valčíku a jazzu. Zformoval tak dílo hluboké lidskosti. "Stories of the Danube" nabízejí portrét rakouské identity v historickém a geografickém kontextu. Tok řeky začíná v Donaueschingen (The Beginning) a pokračuje různými zeměmi až k Černému moři, bráně Orientu (Sultan). Uvědomujeme si, že Dunaj je nedělitelnou součástí našeho dědictví. Patří k němu boje, které se odehrály na jeho březích i putující národy, které vyšlapaly podél řeky své stezky ("Gypsy" - reprezentující všechny tyto národy).
Dílo má sedm částí a podobá se mozaice. Každá z jeho samostatných částí hovoří svým jasně ohraničeným hudebním jazykem. Ačkoli některé z nich se zdají být velmi odlišného charakteru, velká Zawinulova hudební osobnost je všechny stmeluje do přesvědčivého celku.
První část, "The Beginning", začíná těžkou temnou atmosférou s klavírními akordy připomínajícími kostelní zvony. K nim přistupují dramatické vpády žesťů. Pomalé zlověstné crescendo se rozvine v silný osvobozující motiv. Pak konečně staccatové trioly ve smyčcích a dechách a rychlé běhy fléten vykouzlí obraz plynoucí řeky - a řeka se zrodí.
"Mountain Waters" je část, kde řeka ubíhá rychle. Melodická odlehčená druhá část v B dur navazuje na tradici obrazů přírody známé z doby rokoka a biedermeieru.
Formu třetí části, "Empire" lze nejlépe popsat jako řetěz asociací, je to nevyčerpatelné bohatství témat a motivů, které se nikdy neopakují, jako se se řeka nevrací nikdy do stejného místa. Jsou to záblesky minulých a zmizelých dojmů z doby kosmopolitního ovzduší rakouskouherského impéria. Velmi jasně se zde představuje valčík, coby skutečný portrét vídeňské atmosféry z konce této říše. Nejdříve je podán ve stylu dvorního života, potom přechází do lidového tance vesničanů.
Cikánská epizoda "Gypsy" je uvedena obšírnou improvizací, která pokračuje s ostinátem orchestrálního doprovodu. Motivy se rozvíjejí s přibývají intenzitou, podporovanou syntezátory a dechy a zjevně demonstrují napětí mezi dvěma světy.
V části "Voices of the Danube" se toto napětí transformuje do elegického toku. Pomocí kontrabasů, tuby a svého vlastního hlasu modulovaného vocodérem zde Zawinul vytvořil jádro celého díla.
"Unknown Soldier" začíná nevinně znějícími pochodovými rytmy (smyčce, bicí) kombinovanými s improvizovanými lidovými tématy (flétna, horny), které však brzy zmizí a ponechají nás napospas originálním zvukovým záznamům z druhé světové dálky. Slyšíme radiové signály ohlašující letecký poplach, pak zvuky modliteb a nakonec se vynoří oslava konce války.
V poslední části, "Sultan" se lahodně rozprostírají improvizace. V kontrastu s "Gypsy" tady celý orchestr unisono postupně přebírá orientální náladu hudby a kulminuje do hymnického finále. Vyjadřuje tak přetrvávající odkaz skladatelova rakouského kulturního dědictví.