Rudolf Dašek
Česká republika
Rudolf Dašek se narodil 27. 8. 1933 v Praze. Na kytaru se učil nejprve jako
samouk, později u prof. Š. Urbana a J. Jirmala. Roku 1966 absolvoval Pražskou
konzervatoř jako žák A. Sádlíka a M. Zelenky. Od 50. let byl aktivním účastníkem
pražského jazzového dění. Roku 1961 se stal stálým hostem a později členem
skupiny SHQ, jednoho z klíčových souborů českého moderního jazzu. Současně byl
členem souboru Metronom a r. 1963 přijal stálé angažmá v orchestru Divadla J.
Wolkera.
Souběžně rozvíjel Rudolf Dašek bohatou činnost jako sólista a vedoucí vlasních
souborů. Roku 1968 přijal dlouhodobé angažmá v doprovodné skupině Blue Note
v tehdejším Západním Berlíně. Tam měl příležitost ke spolupráci s americkými
jazzovými sólisty jako Benny Bailey, Don Ellis, Carmell Jones, Tony Scott nebo
Lou Bennet.
V Praze Dašek hostoval s Jazzovým orchestrem Čs. rozhlasu a podílel se na práci
mezinárodních All-Star Bandů, řízených Václavem Zahradníkem a Slidem Hamptonem
jako sólista i jako skladatel. V letech 1972-1975 vytvořil s flétnistou
a saxofonistou Jiřím Stivínem Duo System Tandem, které úspěšně vystoupilo
na většině evropských jazzových festivalů a stalo se nejúspěšnější českou
jazzovou formací. Zahraniční kritika oceňovala zejména rysy tradičního českého
muzikantství, schopnost okamžité improvizační reeakce a smysl pro humor,
vycházející z nadhledu nad různými hudebními tradicemi. Tandem obnovil
příležitostně činnost ve 2. polovině 80. let a v roce 1992 vystoupil úspěšně
v Chicagu.
Formu tandemu - improvizačního dueta - používá Dašek často při svých
koncertních vystoupeních i v nahrávacích projektech. K jeho najčastějším
partnerům patří německý kytarista Toto Blanke (turné po většině evropských zemí,
v severní Africe a v Jižní Americe) nebo finský trumpetista a skladatel Jarmo
Sermila. Jako kytarista spojuje Dašek klasickou evropskou kytarovou školu
s harmonicky bohatým výrazem moderního jazzu. Jako skladatel využívá i rysy
české a moravské lidové tradice (např. série jeho fašanků) i některé prvky volně
vytvářené soudobé hudby. Patří k těm, kteří dokáží spojit jazzovou spontánnost
s pevně koncipovanými strukturami větších stavebních celků. Rudolf Dašek nahrál
celou řadu alb, např. "System tandem reunion" s Jiřím Stivínem (Supraphon) nebo
"Two much guitar" s Toto Blankem (Aliso Records).
ALIGN=RIGHT>Dr. Lubomír Dorůžka
Rudolf Dašek
Czech Republic
Rudolf Dašek was born in Prague on August 27th 1933. As a guitarist he was
self-taught, later studying with Professor Štěpán Urban and Jiří Jirmal. In 1966
he graduated from the Prague Conservatoire of Music, where he was a student of
Antonín Sadlík and Milan Zelenka. Since the 1950s Dašek has been part and parcel
of Prague's jazz scene, in 1961 he was a permanent guest and later a member of
the famous group SHQ, one of the principal modern Czech jazz formations. Dašek
also played with the Metronom group and in 1963 he got a job in the orchestra of
Prague's Jiří Wolker Theatre.
At that time Rudolf Dašek started his career of a soloist and leader of his own
jazzbands. In 1968 he accepted a longterm engagement in the accompanying group
of the Blue Note jazz band in what was then West Berlin, making the best of the
opportunity of performing with American jazzmen, such as Benny Bailey, Don
Ellis, Carmell Jones, Tony Scott or Louis Bennet.
In Prague Dašek performed with the Czechoslovak Radio Jazz Orchestra and
appeared in international All-Star Bands conducted by Václav Zahradník and Slide
Hampton, both as a soloist and a composer. Between 1972 and 1975 Dašek joined
the flautist and saxophonist Jiří Stivín to set up their own group called System
Tandem, which excelled at most European jazz festivals it attended, becoming the
most successful Czech jazz formation on the international scene so far. Foreign
music critics usually apprecited the traditional qualities of Czech
musicianship, an ability for instant improvisation, and a sense of humour, which
proceeded from the two jazzmen's thorough knowledge and grasp of various
traditions. The System Tandem partnership would occasionally meet during the
latter half of the 1980s to appear at concerts. In 1992 they scored great
successes in Chicago.
The form of a tandem - an improvized duet - has been used by Dašed very
often in his concert performances and in gramophone recordings. His most
frequent partner is the German guitarist Toto Blanke (with whom Dašek went on a
concert tour of most European countries, North Africa and South America), and
the Finnish trumpetist and composer Jarmo Sermila. As a guitarist Dašek succeds
in combining the classical European guitar tradition with a harmonically rich
expression of modern jazz. As a composer he makes ample use of the heritage of
Czech and Moravian folk music, as in his series of Faschanks, as well as of some
features of freely created contemporary music. Rudolf Dašek ranks among those
composers who have managed to combine and harmonize the spontaneity of jazz with
the firmly conceived structures of larger comosed units.
Rudolf Dašek recorded many albums, "System tandem reunion" with Jiří Stivín
(Supraphon) or "Two much guitars" with Toto Blanke (Aliso Records)
ALIGN=RIGHT>Dr. Lubomír Dorůžka