Jiří Stivín
Česká republika
Už plná tři desetiletí je multiinstrumentalista Jiří Stivín jednou
z nejkreativnějších postav české hudební scény. A patří na ní
rovněž k osobnostem, jež se vyznačují až nezvyklou
všestranností. Od rockově průkopnických Sputniků prošel totiž jak
formací svého Jazz Q, kterou náš jazz poloviny 60. let poznával první
doteky free, tak i dalšími ansámbly, jež uvedl v život a z nichž
se s Collegiem Quodlibet věnuje baroku, zatímco s někdejším QUaX
Ensemblem Petra Kotíka, s Pražskými madrigalisty nebo ve
spolupráci s komorními Boemi di Praga k nám zas pomáhal otevřít dveře
tzv. Nové hudbě. Řečeno slovy, pro která se ve svém sleev-notu
rozhodl hudebníkův dlouholetý producent Antonín Matzner, když
sólistovi k jeho loňským pětapadesátinám reedičně vycházel jeho
´alchymistický´ "Zvěrokruh", Stivín vlastně odjakživa prokazoval až
"příslovečnou schopnost být v pravé chvíli na pravém místě". Ač
byl jako muzikant zprvu autodidaktem, neboť absolvoval obor kameryna
pražské FAMU, nikdy totiž nechyběl v žádném seskupení, jež měla pro
tuzemský jazz klíčový význam. Z SHQ Karla Velebného, s nímž figuruje
nejen na nahrávkách pro domácí Supraphon, nýbrž i v katalozích
schwarzwaldské MPS a značky ESP (kterou tenkrát v New Yorku
mimochodem vedl "proesperantský blouznivec" Bernard Stollman), se Jiří
ještě vyskytoval pouze jako spoluhráč jiných es, neméně zlomovými se
však od jara 1970 ukázaly být i projekty, pod které se už
podepisoval jako kapelník. A ty se v jeho diskografii začaly
vyskytovat hned jak ukončil své jednosemestrální studium na
Královské hudební akademii v Londýně, kde na přednášky chodil
k Johnu Dankworthovi, zatímco s nonkonformistu Corneliem Cardewem hrál
v obsazení jeho Scratch Orchestra.
Jazz-rock davisovského "Bitches Brew" pak Jiřímu byl inspirací pro
jeho album "Coniunctio", na následujících "Pět ran do čepice"
si už pozval i dva zahraniční spolupracovníky, jimiž byli Polák a
takříkajíc "houslový Coltrane" Zbigniew Seifert, jakož i tenkrát
ve Francii žijící americký basista Barre Phillips, a
s kytaristou Rudolfem Daškem Stivín nakonec vytvořil duo zvané
System Tandem, jež si v letech 1972-77 vydobylo jednu
z nejúctyhodnějších pozic na evropské scéně a pořídilo hned
celou čtveřici elpíček, z nichž dvě (totiž "Koncert v Lublani" a
"System Tandem Reunion") mu vyšla doma, kdežto ta ostatní u mnichovské
etikety JAPO a finské RCA. Mezinárodně dozajista nejuznávanější
český jazzman, který se při workshopech uplatňuje rovněž coby
pedagog, točil však i s plejádoudalších kolegů - ať to byli
Pierre Favre, s nímž roku 1978 pořídil "živé" dvojalbum svých "Výletů",
brněnská vokalistka Mirka Křivánková, holandsko-německý pár klavíristy
Roba van den Broeka s basistou Alim Haurandem, nebo flétnistův syn
Jiří Stivín Jr., jehož premiérou se před šesti lety stal "rodinný"
kompakt s názvem "Two Generations of Jazz" (PJ 005-is2).
Jiří Stivín
Tschechische Republik
Seit drei vollen Dezennien gehört Jiří Stivín zu den kreativsten und
vielseitigsten Persönlichkeiten der tschechischen Musikszene. Nach den
bahnbrechenden Anfängen mit der Rockgruppe Sputnik spielte er mit der
Formation Jazz Q, die in den 70er Jahren dem Jazzpublikum hierzulande
die ersten Begegnungen mit dem Free-Jazz vermittelte. Er wirkte mit in
weiteren Ensembles, die er zum Teil ins Leben rief, wie z.B. das
Collegium Quodlibet, mit dem er sich der Barock-Musik widmete. Mit der
Formation QUaX von Petr Kotik, mit den Prager Madrigalisten oder in
Zusammenarbeit mit Boemi di Praga half er die Türe der sogenannten
"Neuen Musik" zu öffnen. Des langjährigen Produzenten Antonin Matzners
Kommentar anlässlich der Reedition des alchimistischen "Tierkreises"
zum 55. Geburtstag des Musikers war: "Zu den massgeblichen
Eigenschaften von Stivín gehörte schon immer, zur richtigen Zeit am
richtigen Ort zu sein". Obwohl er als Musiker ein Autodidakt ist, der
ein Kamerastudium an der Prager FAMU absolvierte, sollte er in keiner
Formation fehlen, die für die Entwicklung des tschechischen Jazz eine
Schlüsselbedeutung hatte. Mit SHQ Karel Velebný - mit dem er nicht nur
auf der Produktionsliste von Supraphon figuriert, sondern auch auf der
der deutschen MPS und auch von der ESP (die damals in New York vom
"proesperanto Träumer" Bernard Stollmann geleitet wurde) - wirkte
Stivín als Mitspieler grosser Musiker. Nicht weniger wichtig
zeigen sich im Rückblick ab 1970 die ersten Projekte, die er auch als
bandleader unterschrieb. Diese tauchen in seiner Diskographie schon zu
Ende seines ersten Semesters an der Königlichen Musikakademie in
London auf. Er hörte dort Vorlesungen von John Dankworth und spielte
mit dem Nonkonformisten Cornelius Cardew in dessen Scratch Orchestra.
Jazz-Rock "Bitches Brew" davisscher Prägung inspirierte Stivín zu
seinem Album "Coniunctio". Für die darauf folgende Aufnahme "Pět ran
do čepice" lud er bereits zwei ausländische Mitspieler ein, den Polen
Zbigniew Seifert und den in Frankreich lebenden amerikanischen
Bassisten Barre Phillips. Mit dem Gitarristen Rudolf Dašek bildete
Stivín ein Duo, das sich "System Tandem" nannte und sich zwischen
1972-77 eine beachtenswerte Position in der europäischen
Musikszene sicherte und gleich 4LP herausbrachte; zwei davon ("Konzert
in Ljubljana" und "System Tandem Reunion") erschienen zu Hause, und
die anderen bei der Münchner JAPO und der finnischen RCA. Der
international anerkannteste tschechische Jazzer, der auch oft an den
workshops als Pädagoge auftritt, spielte aber auch mit einer Plejade
weiterer Kollegen - wie Pierre Favre, mit dem er das Doppelalbum
"Excursions" 1979 herausbrachte, mit der Brünner Vokalistin Mirka
Křivánková, mit dem holländischen Pianisten Rob van den Broek, mit
dem Bassist Ali Haurand oder mit dem eigenen Sohn Jiří Stivín, Jr.,
mit dem er vor sechs Jahren ein CD "Two Generations of Jazz" (PJ
005-is2) einspielte.