Pierre Favre
Švýcarsko
Ačkoli si za svůj druhý domov vybral Paříž, letos 63letý
bubeník Pierre Favre, jehož kritici už dobré tři dekády označují
za "básníka zvukových barev", je Švýcar. Pochází totiž z Le Locle
v kraji Jura, kde se roku 1937 narodil a od svých patnácti
jako samouk také začal věnovat bicím. V zemi helvétského kříže,
v jejímž folklóru se to od pradávna hemžilo pištci a tambory,
měl i její jazz bubenickou elitu a Pierre se k její špičce
přiřadil už na přelomu 50. a 60. let, kdy si ho jako sidemana
začali čím dál čatěji zvát nejen Rakušan Fritz Pauer, ale i mnozí
z Američanů působivších tenkrát na starém kontinentě (např. Chet
Baker, Booker Ervin, Bud Powell, Ted Curson, Carmell Jones nebo Dexter
Gordon). Favre se sice nevyhýbal ani neworleánské tradici a
dixielandu, mnohem zřetelněji ho však oslovil free-jazz, v němž jakoby
se skrývala možnost uplatnění daleko evropštějších přístupů. Aplikovat
se je pokoušel především jako vůdčí osobnost sestav, v nichž s ním
působili další avantgardisté: jeho krajanka Irene Schweizerová, Němci
Peter Kowald, Peter Brötzmann a Albert Mangelsdorff, nebo zámořští
John Tchicai, Don Cherry, Barre Phillips, Charlie Mariano a Peter
Warren. Jednak v projektech, k nimž se scházel s nimi, a zejména
pak po sólovém albu "Drum Conversation", které mu umožnila natočit
německá značka Calig, Favre postupně rozvíjel melodickou koncepci své
hry, s níž nakonec vyslovený triumf zaznamenal při tzv. "Solo Now
Night" během západoberlínských Jazztage, kde vystoupil v tomtéž večeru
jako Chick Corea, Ornette Coleman, Gary Burton a pianistický
veterán Eubie Blake.
Objevem lyricky pojatých "zpívajících perkusí", jejichž je Favre mezi
světovými jazzmany zdaleka nejvýraznějším představitelem, mu už
otevřela cestu jak k veleúspěšným turné, která ho zavedla do Evropy,
Severní a Jižní Ameriky, Asie i Japonska, tak k natočení spousty
gramoalb, na nichž se s ním ze světových celebrit podíleli mj. George
Gruntz, Mal Waldron, Jean-Luc Ponty, Benny Bailey, Albert
Mangelsdorff, Terumasa Hino, Eje Thelin, Joachim Kühn, Don Menza, John
Surman, Léon Francioli, Karin Krogová nebo Michel
Portal. Nejpodstatnější byl ovšem pro Pierra fakt, že do úchvatných
dialogů se tak mohl pouštět i s mnoha dalšími improvizátory - ať už
šlo o vokalistku jménem Tamia, nebo si jako spoluhráč po dvaceti
letech chtěl krásnou zkušenost zopakovat Jiří Stivín...
Pierre Favre
Schweiz
Obwohl seine Wahlheimat Paris ist, stammt dieser, in diesem Jahr
dreiundsechzig Jahre alt gewordener Musiker, den Kritiker "Dichter der
Tonfarben" getauft haben, aus der Schweiz. Pierre Favre, in Le Locle
im Jura geboren, ist gleichwohl ein musikalischer Autodidakt, der sich
wenn auch bereits im reifen Alter, doch noch die Musiktheorie am
Zürcher Konservatorium holte. Favre gehört als Schlagzeuger zur Jazz
Elite Helvetiens. Er spielte oft mit dem Oesterreicher Fritz Pauer
zusammen, aber auch mit in Europa arbeitenden Amerikanern wie Chet
Baker, Booker Erwin, Bud Powell, Ted Curson, Carmell Jones oder Dexter
Gordon. Favre wich nicht der New Orleans oder der Dixieland Tradition
aus, fühlte sich jedoch am meisten vom Free-Jazz angesprochen, der
einen breiten Spielraum für die eurpäische Spiel-und Denkweise in
sich barg. Seine experimentellen Vorstellungen realisierte er als
führende Persönlichkeit von verschiedenen Formationen und mit anderen
Musikavantgardisten gemeinsam - so mit seiner Landsmännin Irčne
Schweizer, mit den Deutschen Peter Kowald, Peter Brötzmann und Albert
Mangelsdorff oder mit Musikern aus Uebersee wie John Tchicai, Don
Cherry, Barre Phillips, Charlie Mariano oder Peter Warren. In allen
seinen Projekten, aber vor allem in seinem Soloalbum "Drum
Conversation", das die deutsche Calig produzierte, entwickelte
Favre schrittweise sein melodisches Konzept. Mit diesem verzeichnete
er einen bedeutenden Erfolg an den Berliner Jazztagen mit der "Solo
Now Night", wo er am gleichen Abend auftrat wie die Musiker Chick
Corea, Ornette Coleman, Gary Burton und der Jazzveteran und Pianist
Eubie Blake.
Seine lyrischen "singenden" Perkussionen öffneten ihm sowohl den Weg
zu Tourneen in Europa, Süd-x und Nord-Amerika, Asien und Japan, als
auch zum Einspielen mehrerer Alben gemeinsam mit Zelebritäten wie George
Gruntz, Mal Waldron, Jean-Luc Ponty, Benny Bailey, Terumasa Hino, Eje
Thelin, Joachim Kühn, Don Menza, John Surman, Léon Francioli, Karin
Krog oder Michel Portal. Die Spannung eines musikalischen Dialogs, die
grossartige Offenheit und zugleich "in der Zeit zu sein" seiner
Improvisation sind für Pierre Favre die Wegweiser, denen er wie alle
echten Künstler folgt. Diese seine Intentionen führen ihn nun wieder
nach Prag zur Wiederaufnahme eines angefangenen Musikgesprächs mit
Jiří Stivín.