english version
seznam interpretů / artist index
fotografie

Trio Ivoire

Německo, Côte d'Ivoire, Velká Británíe

Hans Lüdemann - piano, klavichord, sampler
Aly Keita - balafon
Steve Argüelles - bicí, perkuse, elektronika

Slonovina, jak zní v překladu název tria, je cenný materiál. Považujeme ho za vzácný a obdivujeme slona, kterému za něj vděčíme. Používá se mimo jiné na klávesy kvalitních klavírů. A Pobřeží slonoviny je název jedné z největších a nejdůležitějších zemí západní Afriky.
Německý pianista Hans Lüdemann je ve spojení s Afrikou už dlouho. Jeho kompozice a improvizace jsou inspirovány africkou hudbou. Během svého turné v západní Africe strávil dva týdny na Pobřeží slonoviny. V projektu Goethe Institutu, který se uskutečnil v Abidjanu, se setkal s Aly Keitou, velkým mistrem balafonu. Na společné premiéře pak spolu s velkým úspěchem zahráli. Na podzim 1999 byl Lüdemann pozván ke spolupráci s Keitou do Abidjanu opět. Koncem tohoto roku založili v Kolíně nad Rýnem Trio Ivoire a nahráli program pro rozhlas (WDR) a první CD.
Třetím členem velice rytmického tria se stal vynikající anglický bubeník Steve Argüelles, žijící v Paříži.
Trio slavilo svůj první velký úspěch v místech, kde se jeho hudba zrodila:
V červnu 2000 hrálo na Pobřeží slonoviny při příležitosti třicátého výročí založení Goethe Institutu v Abidjanu. V srpnu 2000 debutovalo trio úspěšně v Německu na koncertu pro Expo 2000 v Hannoveru.
Je těžké popsat slovy energii a charisma Aly Keity. On a jeho protějšek Lüdemann jsou spřízněné duše, které se našly navzdory kulturním hranicím. Argüelles spolupracuje s Lüdemannem už deset let. Perkusista doplňuje barvy piana a balafonu rytmickým žárem a svéráznými nápady. Trio využívá také elektronické nástroje, které zajímavě kontrastují s akustickými. Výsledkem toho všeho je zvláštní druh world music, vzdálený stereotypům a klišé.
Balafon je považován za druh našeho xylofonu či marimby. Díky svým klávesám má blízko k pianu. V Africe se ostatně někdy říká pianu "tubabo balafola", balafon bílého muže. Lüdemann využívá tohoto zvláštního vztahu ve skladbě "Le balaphon blanc et noir" (Černý a bílý balafon). Jako mnoho dalších, také tato byla napsána speciálně pro Trio Ivoire. V kompozicích se mísí různé tonality, africký smysl pro rytmus a dlouhé pasáže volných improvizací. Některé se pohybují v konvencích harmonických tradic, jiné tvoří polytonalitu a nechávají tak balafonu dobře vyniknout. Jinde naopak dodává balafon pianu temné a zemité zabarvení. Čistá radost z hudby, nekonečná škála nápadů a variací a udivující rytmické triky jsou pro Trio Ivoire charakteristické, zažijete s ním podivuhodný hudební výlet.
CD Trio Ivoire RISM - edition (2001)


Trio Ivoire

Germany, Ivory Coast, Great Britain

Hans Lüdemann - piano, composition
Aly Keita - balaphon
Steve Argüelles - drums, percussion, electronics

Ivory is a valuable material. We estimate it as a treasure and we admire the animal giving us the ivory - the elephant. It is used as the material for the keys of high-quality grand pianos. Ivory Coast is the name of one of the most important and biggest countries in West-Africa.
The German pianist Hans Lüdemann has been in touch with Africa for a long time. His compositions and improvisations are inspired by African music. During his tour through West-Africa in 1999 he stayed for two weeks in Ivory Coast. In a project of the Goethe Institute in Abidjan he met Aly Keita, one of the greatest vituoso players of the balaphon. Their concert premiere became a great sucess. In autumn of 1999, Lüdemann was invited to come again to Abidjan to continue his cooperation with Aly Keita. At the end of 1999, Lüdemann and Keita founded the "Trio Ivoire" in Cologne / Germany and recorded a radio production for WDR and their first CD production. As the third musician of this very rhythmic trio they chose one of the most exciting European drummers: Steve Argüelles, an Englishman who lives in Paris.
The Trio Ivoire celebrated its first great sucess where the remarkable music project was born: In June of 2000 the three musicians played in Ivory Coast for the 30th anniversary of the Goethe Institute in Abidjan. In August 2000 the trio made its sucessful debut in Germany with a concert at the EXPO 2000 in Hannover.
It is hard to match the energy and charisma of Aly Keita. He and his counterpart Lüdemann are "soul mates" who have found each other across cultural boundaries. Argüelles has been working with Lüdemann on and off for 10 years. The percussionist completes the colours of piano and balaphon with his rhythmic fire, his timbres and special ideas. Lüdemann and Argüelles also make use of electronic sounds in contrast with the acoustic instruments. The result of all these different colours is a special kind of world music, away from stereotypes or clichés - a play between traditions, visions and experiments.
The balaphon is regarded as the model of our xylo- and marimbaphon. Because of its keys there is a close relation to the piano. In fact, the piano in Africa is sometimes called "tubabo balafola", the balaphon of the White man. Lüdemann picks up this special relationship in his composition "Le balaphon blanc et noir". Like most other pieces, this one has been especially written for the Trio Ivoire. In this composition there is a blend of different tonalities, an African feeling of rhythm and freely designed long passages of improvisation. Some compositions keep within the limits of harmonic traditions, others create poly tonality and thus let the balaphon appear in a different light. In turn, the sound of the balaphon adds to the piano a dark and earthy timbre. With pure joy of playing, an endless flow of ideas and variations and dumbfounding rhythmic tricks Trio Ivoire takes us on a long journey.